Nintendo și The Pokémon Company au intentat oficial un proces pentru încălcarea brevetelor împotriva Pocketpair, dezvoltatorii jocului Palworld, un titlu care se inspiră puternic din universul Pokémon.
Procesul, depus la Tribunalul Districtual din Tokyo, urmărește obținerea unei ordonanțe pentru oprirea distribuției jocului și despăgubiri pentru ceea ce Nintendo consideră a fi încălcări ale drepturilor sale de proprietate intelectuală.
Într-o declarație publică, Nintendo a subliniat angajamentul său de a proteja proprietățile sale intelectuale, afirmând: „Nintendo va continua să ia măsurile necesare împotriva oricărei încălcări a drepturilor sale de proprietate intelectuală, inclusiv a mărcii Nintendo, pentru a proteja proprietățile intelectuale pe care le-a construit cu greu de-a lungul anilor.”
Lupta juridică legată de asemănările între jocuri
Palworld a atras atenția pentru asemănările izbitoare cu Pokémon, deși jocul se diferențiază prin includerea unor elemente noi de gameplay, precum utilizarea armelor — un adaos neașteptat în acest gen.
În ciuda acestor diferențe, unii au ridicat semne de întrebare cu privire la cât de mult seamănă jocul cu franciza Pokémon, în special în ceea ce privește designul personajelor și modelele 3D. S-a sugerat chiar că Palworld ar putea fi vinovat de copierea directă a modelelor 3D din fișierele jocurilor Pokémon, o acuzație care, dacă se dovedește adevărată, ar putea întări cazul de încălcare a drepturilor de autor al celor de la Nintendo.
Deși legile dreptului de autor protejează în general „elementele expresive”, cum ar fi arta, designul personajelor și muzica, și nu mecanicile de joc, procesul intentat de Nintendo merge dincolo de îngrijorările legate de drepturile de autor. Compania susține și încălcarea brevetelor, o afirmație mai specifică ce ar necesita dovezi că Palworld utilizează o mecanică sau funcție unică protejată prin brevet. Totuși, acest lucru ar putea fi dificil de dovedit, după cum au subliniat observatorii din industrie.
Provocările revendicărilor de încălcare a brevetelor
Avocatul industriei jocurilor, Richard Hoeg, a exprimat scepticism cu privire la acuzațiile legate de încălcarea brevetelor, menționând că „Palworld este un joc atât de diferit de Pokémon, încât este greu de imaginat ce brevete (nu drepturi de autor) ar fi putut fi încălcate plauzibil.” Multe dintre brevetele companiei Pokémon sunt legate de comunicațiile pe server sau de capabilitățile de monitorizare a somnului ale Pokémon Sleep, niciuna dintre acestea nefiind relevantă imediat pentru mecanicile jocului Palworld.
În ciuda acestor incertitudini, CEO-ul Pocketpair, Takuro Mizobe, a declarat că Palworld a trecut prin verificări juridice și că compania nu a avut intenția de a încălca proprietatea intelectuală a altor companii. După succesul viral al jocului pe Steam la începutul acestui an, Nintendo a recunoscut în ianuarie 2024 că investighează situația, ceea ce a dus la acest proces.
Răspunsul Pocketpair
Într-o actualizare recentă, Pocketpair a răspuns procesului, exprimându-și dezamăgirea față de aceste acțiuni legale. Compania a declarat că îi era „necunoscută informația cu privire la brevetele specifice pe care suntem acuzați că le-am încălcat” și că nu a fost informată cu privire la detalii. Cu toate acestea, Pocketpair a promis că va continua să lucreze la Palworld, menționând: „Vom face tot posibilul pentru fanii noștri și pentru a ne asigura că dezvoltatorii de jocuri indie nu vor fi împiedicați sau descurajați să-și urmărească ideile creative.”
Acest proces subliniază tensiunea tot mai mare dintre corporațiile mari din industria jocurilor, precum Nintendo, și dezvoltatorii indie mai mici, care își împing limitele creative inspirându-se din francize deja stabilite. Pe măsură ce bătălia juridică continuă, atât fanii, cât și cei din industrie, vor urmări cu atenție cum va evolua acest caz.